Kvalitet får ta tid

Att finnas på rätt plats, i rätt sällskap, vara lyhörd och ha tålamod är egenskaper som är typiska för framgångsrika utvecklare av produkter för kockar och konditorer

Food scout logo mini

Food Scout i Norden

Hjälper småskaliga producenter nå ut

Food Scout har genomförts i Sverige och Finland inkl Åland och mer än 500 producenter har individuellt fått sina produkter och koncept utvärderade och testade tillsammans med ledande kockar. Många är tidigt redo för en lokal och regional marknad. Fler behöver som regel ett till tre år på sig för att utveckla produkt och koncept för att nå en större marknad. Efter fem år är listan av framgångsrika produkter lång.

Ett stort antal produkter har tagit plats på tallrikarna i Culinary Olympics och Culinary World Cup hos både det svenska och det finska kocklandslaget.

Enquire
gravad siklöja på tallrik

Många produkter följer också med våra ledande kockar på gästspel runt om i världen. Ett exempel är det årliga gästspelet, SMÖRGÅSBORD,  i Zürich under ledning av Gert Klötzke där mer än 25 svenska producenters produkter finns på menyn under 10 veckor från juli till september.

Genom våra nordiska kockars och konditorers framgångar i de globala tävlingarna i gastronomi och konditori har intresset för våra råvaror ökat och även mindre och medelstora producenter har framgångar på export. Även våra ambassader runt om i världen är viktiga kulturbärare av nordisk gastronomi.

Enquire
gravad och halstrad silklöja med sparris på vit tallrik

Let us know the details of your event, then relax, and leave the planning to us.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form