Food Scout - Brand Marketing & Consulting (BMC)

BMC har sedan 1995 arbetat med att inspirera och utveckla småskaliga producenter av livsmedel till att producera råvaror och produkter av hög kvalitet med fokus på restaurang och delikatessbutiker i Sverige och på export.

vinnare årets innovatör restauranggalan logo
Svenska Kocklandslaget

BMC var också projektledare för Svenska Kocklandslaget från 2000 till 2012.

Laget vann under denna period Culinary Olympics tre gånger och Culinary World Cup en gång.

kocklandslaget guld medaljer
svenska_konditorlandslaget_logo
Svenska Konditorlandslaget

BMC grundade, på uppdrag av SBK - Sveriges bagare & konditorer, och byggde upp Svenska Konditorlandslaget 2013 till 2015 och har idag projektledningen för laget.

Food Scout

Från 2005 till 2012 utvecklade BMC konceptet Food Scout för att genom utbildning och inspiration och goda exempel stimulera producenter att anpassa produkter för restaurang med regional identitet som bärande tema.

Sedan ligger nyckeln till framgång och lönsamhet i att lösa logistiken tillsammans med ledande grossister med regional och nationell distribution.

food_scout_logo_sverige_matkultur
svenska_konditorlandslaget_logo
Årets Innovatör 2012 - Restauranggalan

BMC utnämndes till Årets Innovatör vid Restauranggalan 2012 för konceptet Food Scout med följande motivering:

"Årets Innovatör har kommit på en ny smart affärs- och samarbetsmodell som ger restaurangbranschen tillgång till ett utbud som berikar både producentens, kockens, och gästens värld- samt boostar hjärtat i det nya nordiska köket som blivit en global angelägenhet. Årets Innovatör har på ett handfast och konkret sätt skapat förutsättningar för kockar och producenter att mötas kring den småskaligt producerade maten."

Tore Wretmans pris - 2012

BMC tilldelades Tore Wretmans Hedersmedalj ”För den Svenska Kokkonsten” av Svenska Kockars Förening 2012.

tore_wretman_guld_medalj_pris